No Result
View All Result
לא רציונלי
  • בית
  • כלכלה התנהגותית
  • דיגיטל
  • בית
  • כלכלה התנהגותית
  • דיגיטל
No Result
View All Result
לא רציונלי
בית הטיות קוגנטיביות

הטיית העיגון – הגדרה, סקירה ודוגמאות

אפקט העיגון מתרחש כאשר אנשים מסתמכים יותר מדי על מידע קיים מראש או על המידע הראשון שהם מוצאים בעת קבלת החלטות

Irrational by Irrational
פברואר 3, 2021
in הטיות קוגנטיביות, כלכלה התנהגותית
0
איך למכור יותר
0
שיתופים
26
צפיות
Share on FacebookShare on Twitter

אפקט העיגון

אחת ההטיות הקוגנטיביות המוכרות ביותר היא הטיית העוגן (anchoring bias), הטייה זו מתארת נטייה אנושית שבה אנשים מסתמכים יותר מידי על נתון או פיסת מידע כלשהי שמוצעת להם כעוגן לשם ביצוע החלטה כלשהי. ישנן סיטואציות שלמוח שלנו אין מספיק זמן או ידע להעריך את הסיטואציה(אפקט הרציונליות המוגבלת) והוא נעזר בעוגן שהוא מקבל מהסביבה על מנת להעריך את הסיטואציה נכון.

אוקי ואיך זה עובד?

דוגמא מעניינת להטיית העוגן היא של חברה שייצרה מכשיר לאפיית לחם אשר חיפשה איך להעלות את המכירות שלה, מכשיר אפיית הלחם שהיא ייצרה עלה 99$ והוא היה האופה לחם היחידי על המדף, הלקוחות שהסתכלו על אופה הלחם במדף לא ידעו להעריך את מחיר אופה הלחם מכיוון שהוא היה היחידי ופחדו שהוא יקר יתר על המידה ( "שנאת ההפסד" – אנחנו מעדיפים להפסיד מעט מאשר להרוויח הרבה). החברה ניסתה מספר שיטות להעלות את המכירות ולבסוף ייצרה אופה לחם חדש במחיר של 199$ והניחה אותו ליד האופה הישן, עכשיו כאשר הגיע לקוח והסתכל על מדף אופי הלחם הוא ראה את המכשיר הישן שעלותו היא 99$ ומכשיר אופה לחם חדש במחיר 199$, במצב זה העוגן אשר החברה הציבה ללקוח הוא שמחיר אופה לחם נע בין 99$ – 199$ ומצב זה גרם לעלייה מרשימה במחירות של אופה הלחם ב99$. 

אז מה היה לנו כאן?

לצערנו, המוח שלנו מאוד מוגבל בידע ובזמן ולכן הוא מנסה לחפש כל הזמן עמודי תווך סביבתיים להישען עליהם, כאשר המוח מחפש פתרונות הוא משתמש בשיטות עבודה קבועות ואחת מהן היא חיפוש עוגן שעל בסיסו ההחלטה תהיה קלה יותר, במקרה של חברת אופי הלחם הלקוחות הגיעו למדף המוצרים ואפילו התעניינו בהם אך כאשר המוח היה צריך לקבל החלטה "האם המחיר שווה את זה" לא היה למוח שום מושג האם 99$ זה מחיר סביר למכשיר מסוג זה או לא? כאשר הציבו למוח אלטרנטיבה נוספת גבוהה יותר במחיר היה למוח קל להסיק ש99$ זה מחיר נורמלי לשוק וכך ההחלטה התקבלה בקלות.

איך אנחנו יכולים להשתמש בזה?

השימושים בהטיית העוגן אינם מוגבלים, הכל תלוי ביצירתיות ובהבנה העמוקה שלכם מול מי אתם עומדים. כפי שהבנתם הטיות קוגנטיביות אינן פוסחות על אף אחד וכולנו מתוכנתים לעבוד בשיטת העבודה הזו, הדבר היחיד שיכול להיות שונה בינינו זה כמות המידע שיש לנו, במידה והמוח שלנו יודע להעריך לבדו האם הצעת הערך שהוא מקבל שווה לו הוא אינו ישתמש בהטיית העוגן כפי שראינו במאמר זה.

רוצה לקבל אחד לחודש מאמרים נבחרים?

פוסט קודם

עייפות מריבוי קבלת החלטות

פוסט הבא

מילון האפקטים וההטיות הקוגנטיביות

Irrational

Irrational

פוסט הבא
אפקטים והטיות קוגנטיביות

מילון האפקטים וההטיות הקוגנטיביות

מומלץ עבורך

הטיית האישוש

הטיית האישוש – הגדרה, סקירה ודוגמאות

4 שעות ago
אפקט המסגור

אפקט המסגור – הגדרה, סקירה ודוגמאות

2 שבועות ago

תקראו למטה

משווקים, פוליטיקאים, בעלי עסקים ועוד רבים למדו את השיטה איך לשחק במערכות ההפעלה של בני האדם והם מנצלים את זה יום - יום לטובתם האישית.


הבלוג הזה נכתב כדי לחשוף בפניכם את תובנות הכלכלה ההתנהגותית שמפתחות מדי יום.
בבלוג תוכלו למצוא דרכים מעניינות כיצד להטמיע את הרצונות שלכם באנשים מסביבכם וכיצד מערכת קבלת ההחלטות שלנו מתנהגת כאשר היא צריכה להחליט.

מקווה שתתחברו לתוכן הבלוג, תרגישו חופשיים לשתף
בתחושות וברגשות שלכם כלפי הנכתב כאן

קטגוריות

  • דיגיטל
  • הטיות קוגנטיביות
  • כלכלה התנהגותית
  • לא רציונליות
  • ניסוי בקטנה
  • עסקים
  • קבלת החלטות

ניוזלטר לא רציונלי

© 2020 Irrational | כל הזכויות שמורות

No Result
View All Result
  • בית
  • כלכלה התנהגותית
  • דיגיטל

© 2020 Irrational | כל הזכויות שמורות