No Result
View All Result
לא רציונלי
  • בית
  • כלכלה התנהגותית
  • דיגיטל
  • בית
  • כלכלה התנהגותית
  • דיגיטל
No Result
View All Result
לא רציונלי
בית הטיות קוגנטיביות

הטיית האישוש – הגדרה, סקירה ודוגמאות

הטיית האישוש או הטיית האישור מסבירה מדוע שני אנשים בעלי דעות מנוגדות בנושא מסוים יכולים לראות את אותן הראיות ולצאת עם מסקנות שונות לחלוטין

Irrational by Irrational
מרץ 12, 2021
in הטיות קוגנטיביות, לא רציונליות, קבלת החלטות
0
הטיית האישוש
0
שיתופים
14
צפיות
Share on FacebookShare on Twitter

הטיית האישוש או הטיית האישור

הטיית האישוש או הטיית האישור (Confirmation bias) הינה הנטייה שלנו לעבד מידע על ידי חיפוש מידע או פירוש התואם את אמונותינו הקיימות. הטייה זו גורמת לנו להתעלם באופן לא מודע ממידע שאינו תואם את האמונות שלנו ולייחס משמעות רבה יותר למידע או פירוש אשר תואם את האמונות שלנו.

הטייה זו היא דוגמא אחת לכך שבני אדם מעבדים לפעמים מידע בצורה לא הגיונית ומוטעה כאשר שני בני אדם יכולים לקרוא את אותו המאמר ולצאת עם מסקנות שונות לגביו. פילוסופים שונים התייחסו לסוגיית עיבוד מידע בקרב בני אדם וטענו שבני אדם יכולים לפרש בצורה רציונלית מידע ולתת משקל שווה למספר עמדות רק אם הם רחוקים רגשית מהנושא.

למה זה קורה?

אחד ההסברים לתופעת הטיית האישוש הינו שזו הדרך היעילה ביותר עבור בני אדם לעבד מידע, אנחנו סופגים כמויות מידע עצומות במהלך היום ולמוח שלנו יותר קל לעבד את המידע שהוא כבר מכיר ולכן מייחס חשיבות רבה יותר למידע אותו כבר עיבד בעבר או היה קרוב לו. אנחנו איננו יכולים לייחס חשיבות שווה לכל העמדות מכיוון שתהליך זה גוזל משאבים רבים מהמוח ולכן אנו נאלצים בצורה לא מודעת לוותר על עמדות או אמונות אשר מורכבות מידי למוח שלנו לעבד. 

סיבה נוספת להטיית האישור היא שאנשים לא אוהבים לטעות ולכן הם מגנים על האמת שלהם בעזרת המידע שהם מעבדים בעקבות זה כאשר הם נחשפים למידע חדש הם מייחסים חשיבות רבה יותר למה שתואם את האמונות שלהם ופחות חשיבות לפרטים שאינם תואמים את האמונות שלהם.

הטיית האישוש או הטיית האישור

מדוע זה חשוב?

חשוב להבין את אפקט האישוש מכיוון שהטייה זו גורמת לאנשים להחזיק חזק באמונות שווא או לתת משקל רב יותר למידע התומך באמונותיהם, אנשים עשויים להיות בטוחים יתר על המידה באמונותיהם מכיוון שהם צברו עדויות שתומכות בהם בניגוד למציאות שבה הממצאים שונים לחלוטין. גורמים אלה עשויים להוביל לקבלת החלטות מסוכנת ולהוביל אנשים להתעלם מסימני אזהרה ומידע חשוב אחר

רוצה לקבל אחד לחודש מאמרים נבחרים?

Tags: confirmation biasהטיית האישורהטיית האישושקבלת החלטות
פוסט קודם

אפקט המסגור – הגדרה, סקירה ודוגמאות

פוסט הבא

איך להגדיל מכירות באמצעות כלכלה התנהגותית?

Irrational

Irrational

פוסט הבא
איך למכור יותר?

איך להגדיל מכירות באמצעות כלכלה התנהגותית?

מומלץ עבורך

אפקט הפיתיון

אפקט הפיתיון – סקירה, הגדרה ודוגמאות

2 שבועות ago
שפה שיווקית

שפה שיווקית – הגדרה, סקירה ודוגמאות

4 שבועות ago

תקראו למטה

משווקים, פוליטיקאים, בעלי עסקים ועוד רבים למדו את השיטה איך לשחק במערכות ההפעלה של בני האדם והם מנצלים את זה יום - יום לטובתם האישית.


הבלוג הזה נכתב כדי לחשוף בפניכם את תובנות הכלכלה ההתנהגותית שמפתחות מדי יום.
בבלוג תוכלו למצוא דרכים מעניינות כיצד להטמיע את הרצונות שלכם באנשים מסביבכם וכיצד מערכת קבלת ההחלטות שלנו מתנהגת כאשר היא צריכה להחליט.

מקווה שתתחברו לתוכן הבלוג, תרגישו חופשיים לשתף
בתחושות וברגשות שלכם כלפי הנכתב כאן

קטגוריות

  • דיגיטל
  • הטיות קוגנטיביות
  • כלכלה התנהגותית
  • לא רציונליות
  • ניסוי בקטנה
  • עסקים
  • קבלת החלטות

מאמרים אחרונים

  • אפקט הפיתיון – סקירה, הגדרה ודוגמאות
  • שפה שיווקית – הגדרה, סקירה ודוגמאות
  • ארכיטקטורת מידע לשינוי התנהגות
  • אפקט ההילה – הגדרה, סקירה ודוגמאות
  • איך להגדיל מכירות באמצעות כלכלה התנהגותית?

ניוזלטר לא רציונלי

© 2021 Irrational | כל הזכויות שמורות

No Result
View All Result
  • בית
  • כלכלה התנהגותית
  • דיגיטל

© 2021 Irrational | כל הזכויות שמורות