הטיית המסגור או אפקט המסגור
אפקט המסגור, שזוהה על ידי טברסקי וכהנמן הוא אחת ההטיות הקוגניטיביות הבולטות ביותר, בה אנשים מגיבים בצורה שונה לבחירה מסוימת, תלוי אם היא מוצגת כאובדן או כרווח.
מחקרים רבים הוכיחו את החוסן של אפקט המסגור במגוון תחומים: פוליטיים, רפואיים כלכליים ועוד..
הטיית המסגור גורמת להחלטותינו להיות מושפעות מאופן המסגרת של הצגת המידע.
איך אפקט המסגור בא לידי ביטוי?
נניח שהלכתם לאחת מרשתות הפארם בישראל ורציתם לקנות אלכוהול ג'ל לילדה שלכם שתחטא את ידייה לפני שהיא אוכלת את ארוחת הבוקר שלה בבית הספר. נעמדתם מול המדף וראיתם שתי חברות – אלכוהולית ג'ל ואלכוהולון ג'ל.
לשתי החברות יש בקבוקים מעוצבים זהה עם אותו כמות נוזל בבקבוק והכל ממש זהה חוץ מדבר אחד,
על הבקבוק של חברת אלכוהולית רשום שהג'ל שלה משמיד 95% מהחיידקים על הידיים, כאשר על הבקבוק של חברת אלכוהולון רשום שרק 5% מהחיידקים שורדים את הג'ל שלה.
על הנייר שתי החברות נותנות את אותו הערך אצל שתיהן ישארו 5% מהחיידקים על הידיים של הבת שלכם,
אך מכיוון שחברת אלכוהולית מציגה את כמות החיידקים שהיא הורגת ולא את כמות החיידקים שנשארים מרבית האנשים יבחרו בה, וזהו בדיוק אפקט המסגור.
צורת ההגשה שהחברות בחרו להגיש את המוצר יצרו מסגור לערך של המוצר דבר אשר הציג את אותו הערך בצורה אחרת לגמרי בעיני מקבל ההחלטה.
למה זה קורה לנו?
אפקט המסגור קורה מכיוון שמציגים לנו את הרווח האפשרי ולא ההפסד האפשרי, הצגת התוכן בצורה כזו גורמת לנו לרצות את הרווח מכיוון שאנחנו נמנעים כמה שיותר מהפסדים. מכיוון שאנחנו רוצים להימנע מהפסדים בטוחים אנחנו תמיד נחפש אפשרויות ומידע עם רווח מסוים. האופן שבו משהו ממוסגר יכול להשפיע על הוודאות שלנו שהוא יביא רווח או הפסד. הטיית המסגור הינה אחת ההטיות המדוברות ביותר בכלכלה ההתנהגותית