למה שמישהו יקנה רכב של אפל?
לאחרונה נפוצו שמועות שאפל מתכננת להיות יצרנית רכב, הבאזז לא איחר לבוא ואם הייתה נפתחת רשימת המתנה כנראה שהיא כבר הייתה מלאה. אז למה זה בעצם קורה?
אפקט ההילה
הטיית אפקט ההילה מתאר מצב בו רשמים חיובים או שלילים שלנו בתחום אחד משפיעים באופן ישיר על תחושותינו בתחום אחר. בהתנהגות צרכנים אפקט ההילה מתאר מצב בו צרכן מעדיף מוצרים מסוימים עקב חוויות חיובית עם מוצרים אחרים מאותו היצרן. אפקט ההילה הינו הפלט של מודעות מותג חזקה.
אפקט ההילה יכול להתרחש גם בצורה שלילית כאשר צרכן איננו מעוניין לקנות מוצר מסוים מיצרן בגלל חווית עבר שלילית. אפקט זה מתרחש מכיוון שבעת קבלת ההחלטה אנחנו מסתמכים לא רק על מידע אובייקטיבי אלא גם על מידע סובייקטיבי ובונים לעצמנו תמונה משולבת של התובנות האובייקטיביות שהמוח מעבד עם התובנות הסובייקטיביות אשר המוח עיבד בעבר והוא יודע לשלוף בעת קבלת ההחלטה, אפקט ההילה הינו אפקט חזק במיוחד בתובנות הסובייקטיביות והוא יכול להכריע בעת קבלת החלטה לכאן או לכאן.
הביטוי הילה רומז על מעגל זוהר המכתיר את הראש או המוצר אותו אנו בוחנים, מעגל זה מייצג את האיכויות והידע שיש לנו על אותו אדם או המוצר ואנו נתונים להערכת יתר של הערך של האנשים והמוצרים.
אפקט ההילה בהערכת עובדים
דוגמא נוספת היא אפקט ההילה בראיון עבודה כאשר מגיע מועמד חדש למשרה מסוימות, בצורה אוטומטית המראיין יוצר מעליו הילה מסוימת המבוססת על רעיונות עבר או סטריוטפים מסוימים של המראיין ועוד לפני תחילת הראיון ניתן להעריך האם המרואיין יעבור לשלב הבא או לא.